Direktlänk till inlägg 12 september 2008

Vanya vet - hur 'man' gör(s)

Av uk - 12 september 2008 18:51

Khemiris novell Oändrat oändlig kan ses som ett genustrubblande. Novellen Vanya vet kan också ses som ett trubblande men på ett annat sätt. På baksidan av Invasion! beskrivs Vanya som ”världens mest sexuellt erfarna parkleksarbetare.”

Hur kan den då förstås som ett genustrubblande?
Vi lyssnar de första raderna i novellen:



"Vanya efter sin första arbetsdag: Med mig den här parkleken kommer bli världens bästa.
Vanya tre dagare senare: Vad var det jag sa!
Vanya om sin kuk: Den är cirka såhär lång och gjord av hårdaste järn." (1)


Vanya är man. ’Vanya’ är ett tjejnamn.  
Vanya berättar hur några hade skrattat åt hans namn. ”Sen dom fick stå kö till sjukhuset allihop. Jag ropade dom: Vem är tjej nu?" (2)

Den här novellen är trubblande på två sätt. För det första utmanar den idén om att begrepp har naturliga referenter. Att namnet ’Vanya’ alltid refererar till en tjej. För det andra visar den att namnet inte råkar referera till fel kön, utan att kön är performativt. Det är tydligt i Vanyas fråga om vem som är tjej nu. Att vara man är något annat än att ha beteckning ”man” eller ”Karl”, att vara man är att handla, att visa upp manlighet genom att skicka de andra till sjukhus. De andra blir tjejer genom att skickas till sjukhus.

Jag vet inte om jag tidigare har läst en novell som så tydligt visat hur konstruerandet av kön görs genom språk. Det är inte många rader det handlar om men Khemiri lyckas definitivt.


En fråga som kvarstår är dock om den som har skrivit baksidestexten har läst novellen. Notera ”erfarna”. (3)

Eller det kanske inte är slarv?

/AT

__________________________________________________--

(1) Khemiri, Jonas Hassen (2008) "Vanya vet", I: Invasion! Stockholm: Norstedts, s 17

(2) ibid. s 18

(3) Baksidestexten finns att läsa om du klickar på länken, boken kan också inhandlas därifrån dvs: Köp!

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113018523

 
 
Ingen bild

JB

13 september 2008 13:38

Med den logiken är det genustrubblande när tränaren skriker till grabbarna i fotbollslaget "kom igen nu tjejer". Eller?

 
Ingen bild

Ferrante

13 september 2008 13:50

Äsch, det där gjorde ju Chekhov redan 1899 med Dyadya Vanya.

 
Ingen bild

AT

13 september 2008 14:46

JB, jovisst kan det ses som genustrubblande. jag tror dock att det är en ovanlig syn att se tränare skrika "kom igen nu tjejer" till ett herrlag.

Skriks det inte snarare "kom igen nu gubbar, spela inte som kärringar!" Vilket är något helt annat än genustrubblande

 
Ingen bild

AT

13 september 2008 14:48

Ferrante! berätta mer om Dyadya Vanya, gör Khemiri en referens här som du har upptäckt? det kan väl inte vara en slump?

 
Ingen bild

Lo

13 september 2008 15:00

Men är det någon vesäntlig skillnad i innebörd om en tränare för ett herrlag skriker "Kom igen nu tjejer!" eller om han skriker "Kom igen nu gubbar, spela inte som kärringar?"

I det förra fallet kommer förolämpningen i form av en metafor, i det senare som en liknelse. Betyder det inte samma sak för spelarna och tränaren?

 
Ingen bild

JB

13 september 2008 18:12

Jag tror att det är vanligt att killar kallar varandra för tjejer/kärringar som förolämpning och min åsikt är att det mer är genusordningsbevarande än genustrubblande! Den typen av förolämpningar visar på kvinnans underordning, i det ögonblick förolämpningen uttalas så reproduceras också kvinnans underordning.

 
Ingen bild

JB

13 september 2008 18:24

Jag håller med Lo om att fraserna antagligen används lika och har samma innebörd för de som pratar och lyssnar. Analyseras de djupare så finns skillnaden där: det ena uttalandet är performativt, det andra inte. Vilken betydelse har det då om ingen uppfattar performativiteten? (denna fråga kankse hamnar utanför ämnet för bloggen då UK har bestämt att det inte ska vara någon diksussion för/emot poststrukturalism)

 
Ingen bild

AT

13 september 2008 21:20

ja, resonemanget låter riktigt. dvs. att det inte är genustrubblande att skrika "kom igen nu tjejer". Det går jag med på. Men det innebär inte att novellen Vanya vet inte är genustrubblande, det följer inte av premissen, Här går jag således emot JB:s första påstående. Håller ni inte med mig om att novellen är genustrubblande? Det är väl inte så att novellen är att jämställa med uttryck "spela inte som kärringar".

kan det vara så att Dyadya Vanya kan ge oss svar om hur en rimlig tolkning av novellen bör se ut?

 
Ingen bild

Lo

14 september 2008 11:40

Life ain't easy for a boy named "Sue."

AT: Jag förstår hur du menar med att Vanya "gör" tjejer av dem som hånat honom för hans namn. Men för mig låter det snarare som om han upprätthåller något än raserar det. Han antar ju en redan färdig idé om vad som är manligt och kvinnligt?

 
Ingen bild

JB

14 september 2008 13:02

Min fråga i mitt föregående inlägg (”Vilken betydelse har det då om ingen uppfattar performativiteten?” ) var inte en retorisk fråga, jag var nyfiken på era åsikter och jag var övertygad om att iaf AT skulle svara att även om ingen uppfattar det så är språket maktbärande och påverkar oss.

Jag är inte med på ATs senaste slutsats om att Vanya handlande inte kan jämföras med fotbollslärarens kommentar. Jag tycker det fortfarande finns en logisk likhet mellan Vanyas kommentar ”vem är tjej nu” och tränarens ”Kom igen nu tjejer” (båda uttalandena visar att kön är performativt), och jag står fast vid att båda dessa kommentarer är lika genusordningsbevarande, den handlingen kan aldrig vara genustrubblande. Dock kan jag förstå att en berättelse OM sådana handlingar kan vara genustrubblande, jag får läsa novellen för att ta reda på det.

 
Ingen bild

Ferrante

14 september 2008 20:55

Ett queert läsande kan identifiera genustrubbel i många texter, ovan diskuterade möjligen inräknad, vilket föregående blogginlägg om "Oändrat oändlig" är gott exempel på. "Vanya vet" berättar att ett namn, Vanya, har feminint genus i en kultur och maskulint i en annan, och hur användandet av våld kan skifta namnets genus från det ena till det andra i den förra. Mao illustreras ett slags diskursens ordning där användandet av ett internationellt maktspråk - våld - äger tolkningsföreträde framför användandet av nationell genusmärkning av namn. Jag håller med JB om att Vanyas handlande inte är genustrubblande i sig utan snarare cementerar en genusordning. Jag finner att blogginlägget delvis bygger på felaktiga premisser då namnet Vanya inte alls alltid refererar till en tjej. Jag anser att queert läsande och tal om detta kan genustrubbla en text som inte genustrubblar i sig (exempelvis har det hävdats att oavsett hur det kan verka så var det aldrig författarens avsikt att utmåla Watson och Holmes som älskare (jag härleder gärna resultatet till avsikten (om jag slänger sopor på gatan av ren lättja och en kritiker säger att det är konst (trots min protest att så inte är fallet) gör det inte mig till en konstnär oavsett om folk håller med kritikern eller ej)))och att "Vanya vet" möjligen är genustrubblande och kan ses som detta, men att det är en överdrift att påstå att Khemiri här lyckas visa hur kön konstrueras genom språk. Möjligen har bloggförfattaren i sin iver bandat ihop begreppen kön/genus?

Det var länge sedan jag läste novellen. Nämner Khemiri vilket kön och/eller genus personerna Vanya klådde upp hade? Är det bara män som misshandlas?

 
Ingen bild

Ferrante

14 september 2008 20:59

I min närmast föregående kommentar första stycket andra raden nedifrån har jag skrivit "bandat". Det skulle vara "blandat". Vid närmare eftertanke fungerar båda.

 
Ingen bild

Ferrante

14 september 2008 21:29

Rättelse: Jag utgick i min kommentar, måhända förhastat, från att genustrubblande springer ur queerteori vilket skulle betyda att genustrubblande läsande är queert. Jag vill ta tillbaka detta. Queert läsande kan vara genustrubblande, men genustrubblande läsande måste inte vara queert. Queert läsande torde vara tolkande snarare än analyserande, om än det möjliggör båda (tolkningen kan analyseras). Genustrubblande text kan för all del queerläsas. Text kan genustrubblas.

 
Ingen bild

Ferrante

14 september 2008 21:36

Och vad är grejen med kuken?

 
Ingen bild

AT

14 september 2008 23:22

kommentar på era kommentarer
Förtydligande, som JB skriver i en kommentar så kan novellen vara genustrubblande utan att huvudpersonen genustrubblar. Jag hävdar att novellen genustrubblar även om det skulle visa sig att Vanya inte gör det.

Jag hävdar också att läsningar är intressanta oavsett omförfattaren syftar till den typen av läsning eller ej. Genustrubblande är en referens till queerteori,J.Butlers Gender trouble.

Jag håller med Butler i kritiken av distinktionen kön och genus. Om bloggförfattaren i sin iver har blandat ihop kön/genus så är det bra. Håller inte Lo, JB och ferrante med?
Det står inte vilket kön dom hade som Vanya spöade. Läser vi in för mycket om vi läser att han spöade killar?

Angående den sista frågan så tror jag att det handlar om att vända läsarens föreställningar. Plötsligt får vi veta att Vanya inte är tjej. Vanya beskrivs ju som världens mest "erfarna" och inte "erfarne". Dvs novellen är genustrubblande även om inte Vanya genustrubblar. Håller ni inte med? problem löst. :D

 
Ingen bild

Ferrante

14 september 2008 23:33

Från queerteoretisk synpunkt är det ett felslut att kuk=man, vilket skulle bevisas :p

 
Ingen bild

AT

16 september 2008 14:20

nej. det som skulle bevisas var att novellen är genustrubblande.

 
Ingen bild

Ferrante

16 september 2008 17:26

Lägg dig inte i mina bevis. Mitt är avslutat, ditt överlåter jag härmed åt dina egna beräkningar. Dock vill jag inflika att jag låter genus avgöras av subjektet, varför om Vanya benämner sig man det antagligen står fel i baksidestexten. Plumt vore det annars. Att förställa en novell som om den handlade om en kvinna och sedan uppenbarligen låta den handla om en man och låta det sluta där utan att trubbla vidare i saken är inte särskilt raffinerat.

 
Ingen bild

AT

24 september 2008 22:20

Är det inte mycket intressant om det är så att baksidan är ett misstag, att det står fel.

Då har novellen redan genom att låta Norstedts skriva om den visat diskursens konturer.

 
Ingen bild

Ferrante

24 september 2008 22:59

Jag anser att i så fall har läsaren visat detta. Novellen är oskyldig i sammanhanget.

Vad annat kan en förresten vänta sig från ett förlag som Horstedts?

 
Ingen bild

AT

27 september 2008 15:07

Vad menar du med att novellen är oskyldig?, Tänker du dig att novellen finns oberoende av läsaren? "Är novellen utom eller inom kandidaten?"

nice Khemiri referens....

 
Ingen bild

Ferrante

27 september 2008 17:34

Om ett träd i skogen faller när ingen är i närheten, gör det något ljud?

Guns don´t kill people - People kill people.

Jag vill om än på tunn filosofisk is hävda att novellen är ett gevär snarare är ett träd.

 
Ingen bild

Ferrante

27 september 2008 17:47

Det är intressant att UK gör adjektiv av Khemiri. Vill Ni definiera?

 
Ingen bild

AT

28 september 2008 21:03

det var varken meningen att adjektiver eller särskriva, allt skedde i farten av talspråk.

Träde, geväret och novellen finns ju uppenbarligen, allt annat är ju idealism, eller hur menar du?

 
Ingen bild

Ferrante

29 september 2008 12:46

Jag menar att novellen rent materiellt finns oberoende av läsaren, om än dess konsekvenser (de av det slag vi diskutera här, icke sådant som nedskräpning eller dammsamling) är beroende av den senare (likaså kan naturligtvis en ickemateriell novell bli verklig genom sina konsekvenser, liksom en oläst dito). Detta då likt geväret och olikt trädet vilket faller, orsakar ljudvågor etc oavsett om det står nån filosof bredvid eller ej.

Novellens budskap som det/de presenteras här är ett/flera mem. Novellen kan således samtidigt vara såväl inom som utom kandidaten. En kan fråga sig om två personer kan läsa samma novell?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av uk - 28 augusti 2011 00:35

  Ungkhemirianerna åker till Göteborg för att se Khemiris nya pjäs "Apatiska för nybörjare".   Samtliga ungkhemirianer har anmält sig och kommer att åka ner samtidigt den 24 september, vi blir alltså 8 ungkhemirianer på plats! Efter pjäsen...

Av uk - 7 juni 2009 00:33

   Tång   tvåarmat gripverktyg (Bonniers svenska ordbok)   Khemiri har skrivit en text som heter Nationaltång. (Läs den via länken nedan)  Det är en snårig text där flera röster blandas men vi i Uk rekommenderar  texten. Det är en bra läsup...

Av uk - 7 maj 2009 23:05

Khemiri har skrivit en novell som heter ”Försök till kärnfysik”. Vi i Uk har läst den. Jag skulle kunna skriva långt om de känslor som texten skapade, hur jag hörde mitt hjärta ticka nedåt och existensialismen lägga sig över mig. ...

Av uk - 6 maj 2009 22:37

  Ungkhemirianerna fick ett Youtube-tips från en MC Hammer-kännare.   Diskussionerna om hur äkthet/sell-out-diskursen formeras kommer att fortsätta.    /AT ...

Av uk - 30 april 2009 14:58

Studenter vid Örebro universitet har möjlighet att ta del av en föreläsning med Khemiri som annordnas av Henrik Borgs Minnesfond.   Tisdag   5/5 Jonas Hassen Khemiri   Kl 13:15 Sal HSL1   Det är nu på tisdag och du ska dit.      /AT ...

Presentation

Omröstning

Kärlek..
 är ett knippe av diskurser
 tar aldrig slut om den är äkta
 är en ideologi för reproduktion av arbetskraft

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards