Direktlänk till inlägg 5 oktober 2008
I Khemiris bok Ett öga rött får pappan en present av Kerstin. Det är en bok av Edward Said. Pappan ser nöjd ut men Halim ser att han hade hoppats på något annat. (1) På Khemiri.se är detta en av gåtorna, vad är det för bok pappan får? På ungkhemirianerna ställs följdfrågan; hur kan vi förstå Kerstins present, vilken läsning bör vi göra?
Det är rimligt att tro att boken som det handlar om är Orientalism, Edward Saids mest kända bok och som Spivak beskrivit som ”vår disciplins grundtext”. (2) I Orientalism beskriver Said hur Oriententen skapas som diskurs i västvärlden där ”de Andra” produceras som motsatser till det civiliserade ”vi”. Said visar vidare hur kolonialismen inte bara producerade ekonomiska och militära maktrelationer utan också bar med sig kunskap, idéer och föreställningar om ”de Andra” som upprätthöll och legitimerade kolonialismen. Det som Said lyfter fram är att dessa föreställningar inte tillhör det förflutna utan är i högsta grad levande och kanske starkare idag.
Hur ska vi då läsa att pappan får Orientalism av Kerstin? Ska vi läsa det utifrån karaktärerna eller utifrån Khemiris syfte med presenten?
En läsning är att Kerstin, som är akademiker, känner till Saids idéer och är insatt i poskolonialteori. Hon vill ”upplysa” pappan om postkoloniala relationer, vilket i sig kan ses som ett kolonialt handlande. ”Vi” ska sprida upplysning om ”de Andras” dåliga situation. Inom denna läsning kan vi se att pappan missförstår presenten och tror att den är en del av den orientalistiska diskurs som han försöker undvika.
En annan läsning är att presenten är en ”hint” om hur hela boken ska läsas. Om vi med Saids bok i bakhuvudet läser Ett öga rött så kan vi se saker som vi annars inte hade sett. Läsningen av servetten i slutet kan förstås utifrån detta perspektiv. På svenska stod det ”Orientalistka specialiteter” medan det på arabiska stod ” Vi kommer återvända”. (3) Den svenska texten kan då ses som ett tillmötesgående av den orientalismen som diskurs, ”vi ger de vad de frågar efter och vad de förväntar sig”, medan det samtidigt finns ett medvetet avståndstagande och självmedvetande då den arabiska texten inte referarar till orientalismen.
Att namedroppa Edward Said är inte bara för att fylla ut texten utan en medveten handling som har betydelse. (4). Det krävs att vi ställer frågor och försöker se vilka läsningar som då öppnar sig. Är du intresserad av det är du välkommen till Ungkhemirianerna.
/AT
____________________________________________
(1) Khemiri, J.H (2003) Ett öga rött. Stockholm: Norstedts, s 74
(2) Eriksson, Eriksson Baaz, Thörn, red. (1999) Globaliseringens kulturer. Nora: Nya Doxa, s 21.
(3) Khemiri, J.H (2003) Ett öga rött. Stockholm: Norstedts, s 252.
(4) Namedroppandet av Franz Fanon i pjäsen Invavsion! visar åter igen hur detaljerna är viktiga och definitivt medvetet valda av författaren
Ungkhemirianerna åker till Göteborg för att se Khemiris nya pjäs "Apatiska för nybörjare". Samtliga ungkhemirianer har anmält sig och kommer att åka ner samtidigt den 24 september, vi blir alltså 8 ungkhemirianer på plats! Efter pjäsen...
Tång tvåarmat gripverktyg (Bonniers svenska ordbok) Khemiri har skrivit en text som heter Nationaltång. (Läs den via länken nedan) Det är en snårig text där flera röster blandas men vi i Uk rekommenderar texten. Det är en bra läsup...
Khemiri har skrivit en novell som heter ”Försök till kärnfysik”. Vi i Uk har läst den. Jag skulle kunna skriva långt om de känslor som texten skapade, hur jag hörde mitt hjärta ticka nedåt och existensialismen lägga sig över mig. ...
Ungkhemirianerna fick ett Youtube-tips från en MC Hammer-kännare. Diskussionerna om hur äkthet/sell-out-diskursen formeras kommer att fortsätta. /AT ...
Studenter vid Örebro universitet har möjlighet att ta del av en föreläsning med Khemiri som annordnas av Henrik Borgs Minnesfond. Tisdag 5/5 Jonas Hassen Khemiri Kl 13:15 Sal HSL1 Det är nu på tisdag och du ska dit. /AT ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 | |||||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 | 23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||||
|